Annons:
Etikettgenetik
Läst 529 ggr
Mathce
2015-11-28 10:02

Ni som färgavlar och köper från petstore

Jag färgavlar (de flesta raser har en färg, någon har två och någon har tre), en ras finns det bara en färg på, så den rasen avlar jag för att få fram så bra E status som möjligt. 

Alla mina raser förutom två, köper jag från petstore (vill bygga min egen linje), de andra två säljs nästan inga hundar ifrån så där har jag valt att köpa från privata. 

Så nu vet ni lite om min kennel, men nu undrar jag. 

Jag har valt att fokusera på en genlokus i taget. Ta t.ex mina Aussies. Där jag vill få fram solida merle. Därför har jag först och främst försökt få fram lala/Lla hundar. 
Men sedan avlat på hundar som har ett M, och nu har jag ganska många hunar som har MM och lala och tänkte börja på nästa genlokus. Men å tänkte jag - Visst hade de varit smart om jag redan hade en linje med SS (som är mitt nästa steg). 

Eftersom jag måste köpa från petstore, kommer jag ju antagligen få använda både Lla och Mm hundar (då de kommer vara toksvårt att hitta MM lala hundar), men om jag hade en linje som redan var SS, så hade i alla fall et lokuset varit färdigt. 

Vad tror ni, kan de vara smart att avla flera genlokus samtidigt och korsa dem när man har en stabil avelsbas. 

Svårt att förklara dock, men hur gör ni ?

Mitt mål är att få en så ren genkod som möjligt bör jag tillägga. Alltså inga dolda anlag.

Annons:
Hiro
2015-12-18 12:53
#1

Om du avlar och endast bryr dig om en linje (typ  merlie genen) så finns det risken att den andra önskade genen försvinner. Bästa är (enligt mig som fött upp färghundar med 24HH EEEE lala länge) att när du väljer en valp och ska välja mellan olika så väljer du den som har flest önskade gener dvs den som är närmast slutresultatet

Cahira
2015-12-18 22:11
#2

Håller med #1. Och när en färg är framavlad så måste du utpara för att kunna få en annan färg och då får du börja om igen och sedan får du enormt många lokus att hålla reda på, bättre att hålla reda på dom redan från början. 

Till exempel så vill jag både ha aptitude tillsammans med lala, så många HH som möjligt, och färger jag gillar. Men jag parar bara hundar jag tror kommer ge mig bäst resultat av kombinationen. Om en färg poppar upp som jag inte var beredd på så sprider jag den blodlinjen vidare, men i överlag blir det lättare att köra allt eller inget. Vill du bara bry dig om en lokus, gör det. Vill du bry dig om flera, gör det. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: