Hålla reda?
Ni som har avlat ett tag, hur håller ni ordning på alla hundar och deras gener? Jag försöker starta en linje med hundar från affären, så nu är jag uppe i 30 hundar och jag ska precis börja med generation 3. Har gjort ett excel dokument med listor, men det känns lite klumpigt.
Någon som vet ett bättre sätt? Jag vill t.ex. kunna jämför alla hundar samtidigt för att kunna göra så effektiva kombinationer som möjligt.
Jag brukar personligen kolla stamtavlan när jag planerar parningar, men det kan ju vara lite omständligt om det är fler samtidigt. Vissa har jag i huvudet baserat på namnen. Men jag vet att det finns de som döper sina olika linjer och skriver med det i hundens namn, det borde ju vara det smidigaste?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Ja brukar ta om det är felra hundar ja ska avla att kopiera geneerna å klistar in de i anteckningar så ja får det rader under varandra å sen stirrar ja mig blind på det.
Andra VET ja vilka ja ska para för att få det bra.
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
Finns det någon inavelsspärr?
Inte vad ja vet, har linjeavel extrem på vissa hundar utan några bekymmer.
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
#3 Nej, ingen spärr. Dock begränsar man ju generna för aptitude men det är väl det enda negativa nu vad jag vet. Har varit prat om att eventuellt införa någon mer nackdel med inavel men tror inte det kommit någon. Tveksamt om det kommer göra det också, med tanke på hur negativt det kommer påverka de med ovanliga raser.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#5 Vad är aptitude?
Hur väljer ni valpar som ni ska behålla, eller vilka hundar ni ska köpa utifrån Agility, Charisma, Intelligence, Speed, Stamina, Strength
Vad är bra värden? Spelar det någon roll?
#6 Det är vilka grenar hunden har "naturligt lätt för" så att säga, det står i beskrivningen. Men generna är dolda, så man kan inte avla medvetet på dem men inavel begränsar bredden på fördelaktiga grenar. Gällande stats så väljer jag först och främst efter vilka stats de har boosts i, vill helst att de ska vara i två huvudstats (de med stjärnor) för bästa fördel i tävlingar. Bättre värden ger bättre resultat, men avlar man inte för höga levels har det ju mindre betydelse. Men man höjer dem ju även med mat, träning och när hunden levlar upp.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Finns redan en aptitude-tråd, diskutera gärna i den, denna har blivit väldigt OT nu :)