Avelsmål
Vad prioriterar du i din avel på Furrypaws? 24HH EEEE lala hundar? Kanske en viss färg? Höga levlar med bra stats?
Jag har ännu inte kommit riktigt så långt med min kennel, jag har än så länge endast tagit en kull. Jag prioriterar just nu Aussies inom vallning med så många HH EEEE som möjligt, gärna med lite högre level på föräldradjuren. Jag avlar även Am cocker spaniel inom utställning, men jag fokuserar mest på Aussisarna. Målet är att ha Merle Aussies med EEEE 24 HH lala gener som är riktigt starka inom vallnings sporten. Cocker spanielsarna är mest en rolig grej :)
Friska, snygga och arbetsdugliga engelska cockrar. Kort är gott ;)
Tass Josephine
Mitt mål med min avel är att få fram udda färger med 24 HH EEEE lala hundar inom rasen schäfer.
Just nu avlar ja lite hipp som happ på färgerna samtidigt som ja har strikta linjer med att nå målet 24 HH EEEE lala. JAg har äntligen lyckats få min första valp med perfekta gener men tyvärr tråkig färg men va ska man göra, nu har ja ju lite udda färger i olika gener så ja hoppas på en solid isabella schäfer med perfekta gener.
~ Sajtadmin för Furry Paws ~
Jag avlar border collies med mål att få fram 24HH och samtidigt med roliga färger och inte bara black and white (irish) som de flesta är och som är vanligast :)
Mitt första mål är lala, sedan 24HH. Vill försöka och göra det helt själv, utan att köpa hundar från andra medlemmar. Är mest intresserad av genetiken, så sedan blir det nog färger.
Jag har en linje där jag köpt föräldradjuren från shopen, en helt ren linje som ingen annan ägt som jag ska få upp till 24HH, ska bli roligt :)
Höga levels i första hand, plus bra hälsogenetik.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vet inte alls vad jag ska kolla på. Färg blir det nog först. Och gärna bra genresultat, vill att det ska stå Excellent överallt, det är snyggt… lol… sen vill jag även att hundarna ska vara smarta, familjekära och bra vakthundar - dobermann. ❤️Blue Dobermann
#7 Ett tips är att satsa på kullstorlek också. Ju större kull desto större chans att en av valparna blir som man :)
Mitt huvudsakliga mål är att, med bara egenuppfödda hundar och nya hundar från djuraffären, få hundar med "bra" Genetik utan att inavla för mycket. 25HH, lala (som jag nu lärt mig vad det betyder. 😉) och 4 av samma stat är målet i slutändan, men i början fokuserar jag på att komma upp i lala med ett par tikar och hanar och samtidigt behålla hyfsat bra H-värden. Min äldsta gen2 är 3 dagar, så jag har en bit kvar. XD 7HH, 4hh, lala är min bästa valp hittills..
En fråga, vad gör föräldrarnas lvl för skillnad på valparna?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Högre lvl på föräldrarna = högre stats på valparna.
Aha, tack! Finns det någon cap på det, eller är det bäst att avla på hundar precis innan de pensioneras?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
det vet inte jag, jag kan inte vänta tills dom får höga lvls utan parar redan vid dag 12 😃
Jag e så otroligt nyfiken på om vissa hundar får bättre gener då ja just nu jagar 24 HH lala EEEE å när har ett par hundar (mitt nya mål är en HANE, har bara tikar än så länge) så ska ja sattsa på lvls å stats (å färg)
#11 Det finns ingen cap, så för högsta möjliga stats på valparna bör man avla på föräldrarna precis innan de pensioneras. Jag avlar t.ex på hundarna när de är 100 dagar gamla och om en tik ska få två kullar så tar jag även en vid 87/88 dagar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Först och främst hälsa, när jag fått en frisklinje blir det nog färg :)
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
Avlar på shetland sheepdog där jag satsar på att få flera hundar med 24HH EEEE lala, och när jag fått en stadig linje blir det att fokusera på färg.
Har även precis börjat avla på Border collie där jag med endast egna hundar/ hundar köpta i shopen ska försöka få fram hundar med 24HH EEEE lala, men det kommer nog ta ett bra tag 🙂
Friska hundar och färg :)
- Nederlandse Kooikerhondje -