Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikettfurrypaws
Läst 751 ggr
Ellenfyrkant
2014-02-18 22:30
0

Aptitude?

När man trycker på träna så föreslås de mest fördelaktiga grenarna för individen. Men helt andra grenar kan stå under "Aptitudes". Vad har det gör betydelse? Och vad betyder procentsiffran som står när man ska träna? Varför börjar man inte på 0%?

Mvh Ellenfyrkant

Alex
2014-02-19 13:54
0

Aptitudes är helt nytt och är såna grenar hunden har en liten fördel i. Men de fördelaktiga grenarna ger mer, de med aptitudes kan ge "lite extra". Så gå efter de fördelaktiga och hundens stats (om de är höga) i första hand, men finns en av dem med bland hundens aptitudes så välj den. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
2014-02-19 13:55
0

Det finns att läsa lite mer ingående bland de nyaste nyhetsuppdateringarna, fast på engelska då.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
2014-02-19 14:25
0

Och just ja, gällande träningen så är det som lägst 50%, vilket också är där man börjar (tränar man i en aptitudesport börjar man dock högre, kan inte svära på att det inte är annat som spelar in eftersom det som sagt är helt nytt, men så verkar det vara i alla fall). Ju högre procent tränad hunden är desto bättre presterar den i tävlingar. När den sen får en ny titel går procenten ner till 50 igen och man får höja på nytt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lexiia
2014-02-19 16:09
0

Tack för förklaringen, har funderat på det oxå (suger på engelska så detta va riktigt bra att få reda på, där av sajten)

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

Ellenfyrkant
2014-02-21 21:46
0

Nu har min hund nått 100% i flyball. Är det onödigt att träna mer då? Vad behöver jag göra för att komma vidare?

Mvh Ellenfyrkant

Gahich
2014-02-21 22:09
0

undrar samma som #5

Lexiia
2014-02-21 22:13
0

men går det inte ner när hunden lvl upp?

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

Ellenfyrkant
2014-02-21 22:28
0

Hur gör man gör att på snabbast vis leva hinden?

Mvh Ellenfyrkant

Alex
2014-02-22 09:24
0

#5 och #6 Nej, jag anser inte att det är onödigt då de får stat points av träningen. Sen går det även ner till 50% när de får en ny titel. Att se till att hunden är i 100% condition varje dag innan man anmäler till tävlingar och se till att man anmäler till max antal tävlingar varje dag är bästa sätt. Även se till att hunden har lämplig utrustning och foder för sin sport och sin level. För bästa möjliga bör hunden även komma efter föräldrar med högre levels, då får de en bättre start. Därav att jag inte avlar förrän mina hundar är 100 dagar gamla (ibland även vid 87/88).

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gahich
2014-02-22 12:21
0

#9 är det bättre att hela tiden träna samma sport och öka ex int och spd jättemycket, medans ex agi inte höjs mycket alls. Eller byta sport typ var 20 dag hunden blir och öka alla men inte lika mycket?

Om man gör som förslag 1 får man ju hitta en partner som har högre i det som min hund har lågt i, men tänkte om det finns något bra i att byta sport eller träna flera sporter samtidigt?

Alex
2014-02-22 12:41
0

#10 Alltså det bästa är ju att träna och tävla hundens bästa sport. Enda gången jag dubbeltränar en hund (dvs tränar den i två sporter) är om den har en stat boost som inte hör till rasens bästa (de med stjärnor). Då tränar jag i en sport som innefattar den "udda" boostade staten, den andar boostade staten plus en till stjärnad, utöver att jag även tränar i en sport som innefattar tre stjärnade stats (de två som var med i den andra tränade sporten plus en till, för bästa resultat). Just eftersom hundarna har en tendens till att öka de stjärnade statsen mer vid levlande t.ex, så jag tränar ALLTID hundarna i en av de rekommenderade sporterna, där tre stjärnade stats ingår. Har hunden boosts i två såna stats ser jag ingen anledning till att träna hunden i någon mer sport utan det räcker med en.

Mvh Alex
Värd för Ridsport