Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikettgenetik
Läst 694 ggr
Ruzicka
2

24HH lala?

Vad innebär det? Varför vill man ha 24HH lala? Vissa skryter även om EEEE, vad innebär det?

Jag började spela igår, så jag förstår knappt någonting än, haha, men jag inser såklart att det är genetiken det handlar om. Någon som kan hjälpa mig förstå? :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Lexiia
0

Många avlar för att få den bästa valpen, har man en hund med generna 24 HH EEEE lala har man det.

När du har gentestat din hund har du en massa h i generna, för att vara exakt är det 24 h par (HH Hh hh)

H = Bra gener
h = dåliga gener

EEEE = perfekta höfter, armbågar, ögon och öron,

lala = Stora valpkullar, så har bägge hundarna lala gener får dessa två en väldigt stor valpkull.

hoppas du fatta lite bättre, men fråga på, kul att du har börjat spela, hoppas att du gillar spelet :)

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

Grodan
2

Aha, nu klickade det till här. 24 x HH…

Jag har inte ens kollat på hundarnas genkod utan bara på Excellent… (om hips, elbows, ögon o öron) hehe

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lexiia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

HH koderna styr även EEEE 👍

Här är min valp med 24 HH lala gener.

Ruzicka
0

Jaha, då fattar jag. Tack så mycket! Jag gjorde precis som Grodan, jag kollade bara på Excellent. >.<

Lexiia
0

det gjorde ja oxå i början men lärde mig att EEEE = HH på generna, vilka exakta gener det är vet ja inte.

Em_
0

#5 Jag har fattat det som att h är dåligt och H är frisk, men att H alltid är dominant. Så både HH HH HH HH HH HH, HH HH HH Hh Hh Hh och  Hh Hh Hh Hh Hh Hh ger E på höfterna t.ex.

Lexiia
0

precis men exakt vilken av alla dess 24 genpar som styr höfterna å de vet ja inte.

Ruzicka
0

#6 Jag läste på lite till och håller med dig. Ett hh är ett "fel". Såhär står det på deras hemsida:

Quantitative Trait Behavior where each hh is a defect

0 defects - Excellent Rating

1-2 defects - Good Rating

3-4 defects - Fair Rating

5+ defects - Poor Rating

Och så gäller ju detta för var och en av ögon, öron, höfter och armbågar.

Ruzicka
1

#7 Jag räknade lite på mina hundar, och det verkar som att de första 6 är höfter, nästa 6 är armbågar, nästa 6 är ögon och nästa 6 är öron.

Lexiia
0

aha, det va ju spännande att dom lagt det så :) Finns säkert nån logik i det :D

Ellenfyrkant
0

Lala är alltså det bästa… Hur ser skalan ut, vilket ger minst kullar?

Mvh Ellenfyrkant

Gahich
2

La = stor kull L = mellan kull l = liten kull Och i "generna" paras två av dessa ihop, lala är bäst och ll är sämst. Men dom kan paras ihop hur som.

Wenniz
0

Nu fattar även jag hehe, bra förklarat! :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Em_
3

L-generna har dominans också. Finns det ett L kommer det alltid först, och l går alltid före la. Därför finns t.ex. inte lal eller lL, det blir alltid lla respektive Ll av de kombinationerna. 

Den första bokstaven i genparet bestämmer vilken effekt genen får. Alltså får en lla tik alltid små kullar fastän hon bär på ett la. Eftersom både L och l går före la måste tiken ha två la, dvs. lala, för att får stora kullar.

Hanens gener spelar igen roll för kullstorleken, men hans döttrar kommer ärva en gen från honom, därför är det bra om även hanen har lala.

LuLeLo
1

#14, tack, nu fick även jag lära mig lite mer!

Spännande det här, har just läst Genetik i skolan :)

Tass Josephine

Shelsy
0

Men om H är bra och h är dåligt, vad betyder då Hh?

Ellenfyrkant
0

#16 En bra gen + en dålig. Men den stora bokstaven är dominant. Så har man bara Hh och inga hh så har hunden 4 Excellent. Men när du sedan använder hunden i avel så kan valpen få hh om båda föräldrarna hade Hh på just det genparet.

Mvh Ellenfyrkant

Em_
0

Hunden har en bra och en dålig gen. Den bra genen är dominant och får företräde, så hunden är bra på just det stället. Om hunden får valpar ärver de antingen den bra eller den dåliga genen. Om man parar två Hh med varandra finns det alltså en risk (25%) att valparna får h från båda föräldrarna och blir hh, dåliga.

Grodan
1

De kullar jag haft ser ut såhär ungefär

LL - 7 ungar
Ll - 5 ungar, 6 ungar
Lla - 6 ungar
lla - 2 ungar, 2 ungar, 1 unge
ll - 2 ungar, 3 ungar
lala - 11 ungar

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️