Gene Genie snabb lista
En hjälpande kort snabb lista man kan ha uppe när man spelar Gene Genie, mer info finns här.
Helt vit: Sl
Helt svart: K_ E_ D_ B_ S_ . Kan ej ha ee, dd eller bb.
Svart: Ej **ee bb dd.
**Choklad: bb
Red: C
Fawn: cch
Cream: ce
Silver: cwcw
Stort K förhindrar A generna att synas.
Brindle: KbrKbr, Kbrk. Kan ej ha ee.
Sable: Ay
Grizzle: aw
Saddle: asa
Inga vita tecken: S
Irish: si
Piebald: sp
Extreme Piebald: swsw
Mask: EmEm, EmE och Eme. Kan inte ha ee, syns ej med KK.
Merle: MM och Mm. Kan inte ha ee.
Roan: RR och Rr. Hunden kan vara dold roan.
Tickning: TT och Tt, syns endast på vitt.
Steel Blue/Faded Brown: GG och Gg. Kan inte ha ee.
Light undersides: UU och Uu.
Hoppas det hjälper 🙂
(Bilden är tecknad av LeaBus och får ej kopieras!)
Behöver ni ha hjälp eller har tankar/funderingar så är det bara att fråga. Jag kan inte alla koderna själv än.
Vilka färger och sånt kan kombineras? Jag har läst mig till att rödbaserade färger inte kan ha augoti men stämmer inte… vad var det som ej funkade? Färger baserade på svart kan ej ha augoti, var det det jag läste?
K döljer a generna. Alltså kan inte en tan/points ha KK utan den måste ha kk för att pointsen ska synas. i den här artikeln står det mer utförligt, finns även en länk i slutet av artikeln som hänvisar till en artikel på Furry-paws. Jag kommer göra en enbart grundgenetik artikel senare men jag har tyvärr inte haft tid.
Det vet jag, men det är så att cream, fawn, silver och rött kan ej ha teckningar som har röd gen dvs "dobermanfläckar"
Nja är hunden Fawn med fawn points syns ju inte fawn pointsen, så dom kan säkerligen ha det, men det blir dolt. Om jag förstår dig rätt :)
Hm… det kan nog vara så det är…
Vad är det som styr isabella färgen? :)
Jag är inte helt säker på isabella, men det är en svart färg och jag tror isabella måste ha bb dd, det är vad jag fått fram via gene genie i alla fall.
DD/Dd - No dilution
dd - Dilution. All black pigment turns into blue, all chocolate pigment turns into mouse grey.
#8 #9 aha, tack :) Så isabella är mouse grey? :)
Det är bara vad jag antar, hittar inte mycket om just isabella
Super bra att du la upp denna :) har hjälpt mig mycket. Fick som högst 13 rätt idag och har bara spelat fp i 2 dagar :D
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#10 Nej, dd gör svart blått. Isabella blir den med både bb och dd. B- och D-generna baseras på den svarta färgen, hunden måste alltså ha minst ett E för att påverkas av dem. Medan C-generna påverkar den röda färgen, så om en hund har minst ett K (som döljer tecken) och minst ett E så syns inte de generna. Så som #4 skriver så kan en hund med ee inte få tecken i form av points, sable och liknande utan hunden blir helfärgat röd/fawn/cream/silver.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Åååh toppen artikel!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.