Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikettgenetik
Läst 565 ggr
Zolah
0

vilken valp är bättre?

Sitter och avlar för kung och fosterland, och har nu fått rätt fina hundar ( tror j ag ) och jag har två att välja bland- en tik och en hanne.

Tiken -

Kbrk Ee Bb Dd slsl AyAy Ssp mm rr tt Cce gg uu Lla stmagi spdstr Hh HH HH HH HH HH HH HH Hh HH Hh HH HH Hh HH HH HH Hh HH HH HH HH HH HH

Hanen -

kk Ee Bb DD slsl atat Ssp mm rr tt Cce gg Uu lala agiagi spdagi HH HH HH Hh HH HH HH HH Hh HH HH HH HH Hh HH HH HH HH HH HH HH HH Hh hh

snälla hjälp mig?

lollynonna
0

han skulle jag ta:)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Zolah
0

Varför? är det pga lala?

han har ju sämre värden pga följden av Hh ( Vad jag fattat ) så han är excellent/excellent/excellent/good medans tjejen är excellent hela vägen

Sugar Mist
1

Tiken. Hanen har ett hh, vilket jag hade försökt undvika så gott som.

-

Zolah
0

hmm såg att jag missade en annan tik som har lala och verkar rätt bra

Kbrk Ee Bb Dd slsl Ayat Ssp mm rr tt Cce gg uu lala agiagi stmagi Hh HH HH HH HH HH HH Hh HH HH HH HH HH HH HH HH HH Hh HH HH HH HH Hh Hh

Em_
0

Jag hade tagit hanen eftersom han har lala och jag prioriterar det framför HH. Jag brukar jämföra med de andra hundarna jag har i den generationen eller parningsomgången. Om det redan finns flera hanar som är bättre än honom så hade jag tagit tiken.

Zolah
0

detta är min bästa kull hittils :/

jätte svårt att välja.. hanar går att para oftare.. >_< omg

Em_
0

Har du fler bra kullar på gång så hade jag tagit den andra tiken och hoppats på en bra hane sen.

Zolah
0

Jag gör nog så, hon är ju en lala och då bör jag ju ha större chans att få flera valpar att välja bland sedan. Skulle bara haft en till bra hanne om jag inte inavlar med Armin :/

http://www.furry-paws.com/dog/index/685526

det är så svårt att hitta avelspar också bland borzoier xP antingen galet dyra eller så finns dom ej.

Alex
0

Jag hade tagit tiken pga att jag väljer fler HH/färre hh framför lala. Det hjälper ju trots allt inte med stora kullar om föräldrarna har dåliga gener. Hellre en kull med sex valpar med fler HH än en kull med tio valpar och fler hh. Men jag hade även vägt in statboost-generna, så de är lämpliga för rasen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zolah
0

kommer nog ta tiken med flest HH och lala, då hon egentligen blir bättre än dom andra två

Grodan
0

Beroende på vad det är för ras och vad den tränas och tävlas i bör du även titta lite på gener för de egenskaper som gör att de blir bra i tävling som agility, charisma, intelligence, speeed, stamina och strengt.

Hundarna får 4 av dessa och de anges i tre bokstäver om två grupper.

Tik 1

Kbrk Ee Bb Dd slsl AyAy Ssp mm rr tt Cce gg uu Lla stmagi spdstr Hh HH HH HH HH HH HH HH Hh HH Hh HH HH Hh HH HH HH Hh HH HH HH HH HH HH

Hanen

kk Ee Bb DD slsl atat Ssp mm rr tt Cce gg Uu lala agiagi spdagi HH HH HH Hh HH HH HH HH Hh HH HH HH HH Hh HH HH HH HH HH HH HH HH Hh hh

Tik 2

Kbrk Ee Bb Dd slsl Ayat Ssp mm rr tt Cce gg uu lala agiagi stmagi Hh HH HH HH HH HH HH Hh HH HH HH HH HH HH HH HH HH Hh HH HH HH HH Hh Hh

Det kan vara liiiite överkurs, men när du har hundar med så mkt HH och lala, kan du börja titta på det.

Jag gör så att lägger in de genkoder jag är intresserad av i hundarnas namn, även valparna. Det hjälper mig att välja.

Tik 1 skulle jag döpa till [BbDd Lla stmagi spdstr 19/0]

Tik 2 till [BbDd lala 3agi stm 19/0]

Hanen till [BbDD lala 3agi spd 18/0]

Sedan har vi ju brown och dilution, om du vill ha sådana så kan de också spela in i valet av hund/valp.

Tik 1 och 2 är anlagsbärare av Chocolate/Brown och dilution.

Hanen är endast anlagsbärare av Chocolate/Brown.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️