Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikettgenetik
Läst 545 ggr
AkaiTsuki
0

Avel: Isabella + ? = :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en isabellaschäfer med red points, jag är inte heller så bra på Genetik och jag skulle vilja ha de mest intressanta färger som t.ex annan typ av isabell, fawn w chocolate, black w silver points ex.

Dock vet inte jag vilka jag kan få fram med min tik och jag skulle vilja ha hjälp med det

Avlade med en vanlig hane och fick en tråkig sats med typ black and så där jättelite mask 

• Vilken färg/genetik bör jag satsa på för att få en cool färg?
  • Vilka slags hanar passar till mitt önskemål?

//Joanna

Em_
1

För att vara isabella måste hunden ha bb dd, som din tik har. Parar du med en hane som är bb dd blir alla valparna isabella. Är hanen Bb Dd finns det en chans att några valpar blir bb dd. Är hanen Bb DD, BB DD eller BB Dd blir ingen valp isabella.

AkaiTsuki
0

Skulle man på något sätt kunna få fram silver?  Kanske i nästa generation eller så?

//Joanna

Em_
1

Nej, tyvärr inte. Båda föräldrarna måste ha minst ett cw. Om du parar henne med en hane som har cw, sparar en valp med cw och parar den valpen med en hund som har cw så kan tikens barnbarn bli silver.

AkaiTsuki
0

Åh tack! :D

//Joanna

lollynonna
0

om man har en hane som är bb Dd och en hona som är isabella,blir valparna isabella då?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Em_
0

#5 Hälften av de "borde" bli isabella, men det är slumpen som styr hur många som blir choklad och hur många som blir isabella. Sedan spelar andra gener in. Har hunden KK EE kommer valparna bli svarta och blå. Har hunden bb Dd och SlSl kommer alla valpar bli silver. Har den bara ett Sl blir hälften av valparna silver.

lollynonna
0

#6 tack så jättemycket för hjälpen!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol