Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikettgenetik
Läst 653 ggr
Lexie82
2014-03-27 17:44
0

Genkoder..

Hur fungerar det där med genkoder? Verkar ju finnas en hel uppsjö med olika koder.

Tänkte försöka spela Gene Genie, men det kändes som rena grekiskan för mig.

Cahira
2014-03-27 23:21
0
Lexie82
2014-03-27 23:38
0

Läst de där, blir bara mer snurrig =P Är ju MASSOR med koder när man spelar gene genie, och det går helt över huvudet på mig. Får helt enkelt leva med att inte spela det spelet, tror jag.

Cahira
2014-03-28 00:20
0

Jag trodde det jag med, men till sist så. Skrev ut deras lista och pluggade innan jag skulle sova. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dentaku
2014-03-28 00:48
2

Man kan ju börja med några i taget.

Den lättaste färgen att identifiera på Gene Genie är när en hund är helvit - då har den alltid Sl i enkel eller dubbel uppsättning på genpar 5. Alla hundar som har någon annan färg än vit har alltså slsl på detta genpar.

Vita tecken, som styrs av genpar 7 är också bra att lära sig.

S - inga vita tecken
si - irish
sp - piebald
sw - extreme piebald

Om det är två olika  gener på genparet så är det den som ger minst vitt som bestämmer(den står alltid först i spelet också). T ex så är en hund som har sisw på genpar 7 irish-tecknad. Hundar utan vita tecken har ALLTID ett eller två S på detta genpar.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Em_
2014-03-28 11:00
1

U-paret  är också lätt
UU och Uu - light undersides
uu - inte light undersides

Merle är likadant
MM och Mm - merle
mm - inte merle

Jag brukar sitta med en fusklapp när jag spelar spelet 🤐 Oftast kan man utesluta ett alternativ direkt om man kollar på Sl, U och M.

Dentaku
2014-03-28 11:11
0

När det sedan gäller hundar som har en röd grundton, oavsett om de har svarta markeringar eller inte så kom jag på ett bra sätt att komma ihåg vad de olika bokstäverna på genpar 11, som styr blekningsgraden står för.

Tänk på ordet Chew! C betyder röd och en hund som är röd har alltid minst ett C på genpar 11. Sedan kommer i fallande ordning cch för fawn, ce för cream och sist cw för silver. En hund som är silverfärgad måste alltså ha cwcw på genpar 11.

Om hunden är röd utan svarta tecken krävs det ju också att genpar två är ee och om den har svarta tecken krävs kk på genpar 1. Men om det bara är ett av exemplen som har gener som passar på genpar 11 behöver man ju inte bry sig om att titta någon annanstans. 🙂

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."