Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikettfurrypaws
Läst 238 ggr
Lexie82
2014-03-31 11:24
0

Avel?

Vad bör jag titta på när jag väljer föräldrar att avla på? Bör jag titta på vem som har högst stats eller vem som har bäst i hips, eyes osv…?

Samma sak när jag väljer vilka valpar jag ska behålla, vilket ska jag prioritera?

Zolah
2014-03-31 11:26
0

HH/Hh/hh bestämmer om hur frisk hunden är, och det är ju alltid en bonus. Så en hund med mycket HH är en bra hund ( det är vad Excellent osv baseras på )

sekundärt kommer stats boost tycker jag, för om man har bra HH och bra stat boots ( det som står som agistr stacha tex ) så har man en bra bas för att få fram bra hundar framöver.

Sedan tar man och avlar bara high level hundar med dom förutsättnngarna så bör man få fram en bra avkomma :)

Lojs
2014-03-31 11:45
0

Det beror ju helt på vad man har för avelsmål, min prioriteringsordning är på ett ungefär lala ->EEEE-> HH -> färger -> level -> sportstats.

Jag vill ha lala för att ha många valpar att välja mellan, sedan är EEEE grunden jag vill stå på, HH kommer sedan och efter det den biten som jag tycker är mest kul, nämligen färger, sedan level och stats för sporter är inte lika viktiga för mig. Jag är inte så noga med levels eftersom jag inte satsar på sport och inte känner att jag vill vänta jättelänge på att ta kull, då jag är ny i spelet och inte ens vet om jag fortfarande kommer spela spelet när hundarna är levlade/gamla nog för riktigt bra kullar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lexie82
2014-03-31 11:47
0

När jag ökar stats genom val av mat och koppel och sånt.. bör jag satsa på att öka ETT värde massor eller få en jämn fördelning på de stats som behövs för sporten hunden utövar?

Dentaku
2014-03-31 11:59
0

#2 Jag tänker tvärtom vad gäller EEEE och HH, det senare är viktigare för mig att titta på. Det är lättare att avelsmässigt matcha en hund som har 23 HH och 1 hh (EEEG) än en hund som har 24 Hh (EEEE). Det är heller inte jätteviktigt med lala även om ll eller lla är ett mycket stort minus.

För att återgå till huvudfrågan så kommer efter det ovan nämnda boosts och stats för mig eftersom jag avlar för tävling. Om jag använder andras hundar kollar jag på level men när det gäller mina egna är jag alldeles för otålig för att vänta flera månader för att ta första kullen. 😊

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Lojs
2014-03-31 12:25
0

#4 Att jag prioriterar EEEE över HH nog mycket på att jag har haft mycket lätt att få ihop avelshundar som har EEEE, jag har nästan inga hundar med mindre än EEEE, så det har helt naturligt blivit min bas. =) (Sedan ligger de flesta av mina hundar på runt 17-24 HH med, så Hh är inget stort problem).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Dentaku
2014-03-31 12:58
0

#5 Då förstår jag. 🙂 När jag började avla tror jag inte att någon av mina hundar hade EEEE, nu börjar kullarna se bra ut i det avseendet. Jag har fortfarande rätt långt kvar till 24 HH men jag har ingen direkt brådska där, jag vill inte släppa helheten.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Em_
2014-03-31 15:17
1

Jag kör som Dentaku, HH före EEEE. Däremot sållade jag bort l och L ur min linje på ett par generationer, tycker det är skönt att bara ha lala nu. Det blir en faktor mindre att hålla koll på.

#3 Det finns bias i spelet. När nu tränar på en training area med bias för en viss stat är det större sannolikhet att hunden får den staten av träningen. I tävlingar med bias dubblas staten med bias. Det gör att man får högre score än om man hade tävlat utan bias. Scoren ger sedan experience till hunden, så det kan vara värt att tävla med bias om man vill levla snabbare. 

Tyvärr finns det inget snabb val för vilken bias man vill ha, så antingen får man anmäla hunden till en tävling i taget, eller så kryssar man bara i bias och hoppas man får rätt. Även om man hamnar i en tävling med bias för "fel" stat så får man högre score än i en normal tävling.

Vill man vinna titlar så att hunden flyttar upp i klasser så är bias lite jobbigt. Säg att du har satsat på cha men blir inslumpad i en tävlng med int bias. Då kommer du antagligen inte placera dig, men får ändå mer xp än i en normal tävling.

Vill du satsa på bias så välj samma stat på mat, koppel, mm. Annars spelar det inte så stor roll. Jag tyckte bias lät alldeles för krångligt i början men nu provar jag på det för att se om jag kan levla hundarna snabbare.

Inta alls krångligt va 😃 Hoppas du fattar.