Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikett: genetik
Läst 605 ggr
Lexie82
0

Avla en viss färg?

Jag undrar hur man ska avla för att få fram valpar av en viss färg? Jag har en hane med färgen silver, men inga av hans valpar blir silver.

Lojs
0

Det beror på hur generna för den färgen fungerar, för att få silvervalpar av en silverförälder så måste den man parar med antingen vara silver eller bära på silver. En hund som är silver har genkoden swsw, om den bär på silver så har den sw plus något annat, till exempel cesw.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lexie82
0

Ah, så om hanen är silver så kan han inte få valpar med silver om inte honan har sw i sin genkod?

Lojs
0

Precis. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
0

Sorry, skrev fel, silver är cwcw, inte sw. =)

En hund som är silver: kk Ee Bb DD slsl Ayat swsw mm rr tt cwcw gg uu lala chacha chacha HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH

En hund som är silverbärare: KKbr ee Bb DD slsl ata sisw mm rr tt Ccw gg uu lala intstr agistr HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH

Medis på akvariefisk.

Alex
0

#4 Vill rätta lite där. Hunden måste även ha ee för att bli helt silver (eventuellt med vitt) med minst ett E får på sin höjd silvertecken (även om vissa ger mycket silver) men då krävs även att den är utan K i första genparet, annars syns inte silverfärgen alls, även om den har cwcw.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Dentaku
0

Och för att komplicera ytterligare så bör man inte para med en hund som är vit (har Sl-anlag) eftersom det anlaget döljer alla andra färger. Om den vita hunden har dubbla anlag för vitt (SlSl) så kommer alla valparna att bli vita.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Lexiia
0

Oj va krångligt allt blev, tur ja avlar på HH, lala, å statsboost (typ int, sped, stam osv) å färgen är bara en bonus :p

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

Cahira
1

Jag börjar med färgavel, aptitude och lala, sedan kommer jag jobba på HH sedan. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Grodan
0

Man kan välja en hundras som inte har så många färger… lol 😛

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lexiia
1

vit hederhund kanske?

~ Sajtadmin för Furry Paws ~

Cahira
1

Jag tröttnar enormt snabbt på hundar med lite färger tyvärr. :P Tycker många färger gör kullarna mer spännande. :D

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.