Hjälp med gener
Jag är ute efter en bättre hane till mina tikar med silver i sig. Fanns inte en enda till försäljning med silver i sig. Men behöver han ha det, eller räcker det att han är bärare av något speciellt anlag? Vad är det i så fall jag ska söka på?
Undrar även om någon kan förklara vad "isabella" innebär.
cw är anlaget för silver och det är recessivt mot alla andra röda nyanser(C, cch och ce) så det syns bara om hunden har två cw. Så därför bör du leta efter en hund som har ett cw.
Isabella är en hund som är dubbelblekt, alltså både choklad(bb) och blå(dd).
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Så… om hanen har två cw så syns inte silver på avkomman, men en hane som har ETT cw kan få silver även om hanen inte har den färgen?
Har du Border Collie du vill ha in Silver in i ? Har en unghund nu med silver =)
#2 Det krävs att både tik och hane har cw för att avkomman ska få silver. För att silver ska synas måste nämligen en hund ha två cw-anlag. Därför kan två hundar som inte själva har silvertecken få avkomma som har det om de har ett dolt silveranlag, medan en hund som har silvertecken(cwcw) inte kommer att få några avkommor alls med silvertecken om inte hunden man parar med också har ett silveranlag(cw).
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Jag har en kull just nu där en av valparna har silvertecken trots att ingen av föräldrarna har det: http://www.furry-paws.com/litter/view/595624
Kolla Puppy 2! Hans pappa är cecw och har alltså creamtecken, mamman har cchcw som ger fawntecken men själv har han ärvt ett cw-anlag för båda föräldrarna och har silvertecken! (Dessutom har han ärvt chokladanlag från båda sina föräldrar som har svart grundfärg.)
Jag har ett gäng silvriga tikar, men den bästa hane jag har med silver har bara 21HH, och jag letar efter en med minst 23, helst 24HH
#3 Det är schäfrar jag har