Genetikhjälp! Sparad hona
Äntligen har min sparade tik börjat närma sig sista dag för avel. Hon är avlad en gång sen tidigare, och nu är hon 99 dagar gammal.
Jag måste bara välja rätt hane åt henne. Hon är fawn with isabella sable and mask, och allra helst vill jag ha avkomma som är silver/isabella. Går det ens? Och vad ska hanen ha i sin genkod för att det ska bli det?
Här är tiken; http://www.furry-paws.com/dog/index/752985
Du kommer inte kunna få silver valpar efter henne då hon har dubbel uppsättning för fawn. Para henne med en hane som har generna bb dd så kommer du garaterat få isabella valpar. Du kan även para med en hane som har Db Dd så kan du få isabella men inte lika många som om du parat med den andra henen
Den här hanen har lite lägre level än jag hade önskat, och för få HH, men den har både cwcw och bb dd. Om jag parar min tik med honom, kan den avkomman då får silver senare, så att jag på det viset kan få fler silver/isabella?
#2 Valparna du får kommer vara isballa (bb dd) + fawn och bära på silver (cchcw) så parar du sedan en sådan valp med en som antingen är silver eller bär silver så kan det blir silvervalpar :)
Okej, då får jag leva med lite sämre hane för att få de generna =) Tack för hjälpen =)
Inga problem :)
Fick just en hane i en annan kull som har Bb Dd och Ccw.
Kommer den kunna få valpar med både silver och isabella om tiken han paras med har det?
Tiken kommer inte oavsett hane få silvervalpar. Har hanen cw så kan det ärvas till valparna som sedan kan få silvervalpar om de paras med en hane/tik med silver
Ja, jag menade inte med den tiken =) Jag menade om valpen paras med en tik som har silver/isabella. Jag har några såna tikar, nämligen, men vill ha fler.
Om en hund har cw i generna och paras med en annan med cw i generna så kan det ge resultat i silvervalpar.
För att få isabella så måste båda föräldrarna minst ha ett litet b och ett litet d
Okej, tack =)
När jag ändå tjatar, vad i koden är det som gör cream då? Jag försöker få isabella, silver och cream på så många som möjligt. Gärna i kombination med varandra.
Isabella = bb dd
Silver = cw
Cream = ce
Fawn = cch
Röd = C
Tackar =)
Inga problem :)