Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikettgenetik
Läst 379 ggr
Fia9000
0

Silver utan tecken, hur?

Hur får man fram silver utan tecken? (Med tecken menar jag typ "Silver and White (Piebald) with Isabella Grizzle")

Vilka hundar ska jag para? Behöver jag köpa in nya? Snälla hjälp, kan absolut ingenting om genkoder och sånt men jag vet i alla fall att cwcw är silver, eller? Funderar Tacksam för alla svar!

http://www.furry-paws.com/kennel/owner/1182929

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Hiro
0

Du behöver stort ett S i par 7 dvs inte si, sw eller sp samt stort K i par 1 :)

Fia9000
0

#1 Är det någon id'e att spara hundar med Kk i par 1 och Ssp i par 7? :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Dentaku
0

Vill du ha silver utan tecken så är det viktigaste att du har ee och som sagt ett stort S på valpen som föds. Stort K kommer att ge en hund med svart grundfärg(svart, brun, blå eller isabella) om den även har ett stort E, så det räcker inte med det. kk ger som sagt hund tecknad över silver om det finns ett stort E men om hunden bara har ee finns inget svart alls och du får en ren silverhund. Alltså måste båda hundarna ha åtminstone ett e-anlag och ett cw-anlag för att få en ren silverhund.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Dentaku
0

Vill du inte ha vitt i hund krävs som sagt S också, även det är dominant så att det räcker om hunden har S i kombination med något annat för att den ska sakna vita tecken.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

Fia9000
0

Tack, tror jag fattar, men kan någon hjälpa mig med vilka hundar jag ska para? ^^ Ska försöka själv, men så att det inte blir helt fel. :p

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Dentaku
0

Har du några du planerade att para? 🙂

Fia9000
0

#6 Nej inte än, tänkte försöka fundera ut det nu :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Dentaku
0

Den enda hane du har som kan ge silver utan svarta tecken är Apollo när jag kollar lite snabbt, de andra verkar ha EE och kommer alltså att lämna dominant anlag för svarta tecken. Dock har han spsp och det krävs att tiken han parar med dels har silveranlag(gärna dubbla, eftersom Apollo bara har ett), dels minst ett S så att inte alla valpar får vita tecken i någon utsträckning.

Dentaku
0

Apollo har också anlag för svart mask, men bara ett. Det blir alltså en rätt osäker parning om du ska använda bara dina egna hundar.

Dentaku
0

Med Demi har du störst chans att få en hund som är silver utan svarta tecken(om du parar med Apollo), dock kommer alla hundarna att bli piebald-tecknade.

Fia9000
0

#9 #10 Okej, har letat efter pomeranian i silver utan tecken men det verkar inte så vanligt. :/

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Dentaku
0

Om jag vore som du skulle jag leta efter en hane som har åtminstone ett e, ett S och ett cw att betäcka Demi med. Då har du chansen att få en helfärgad silvervalp utan tecken. 🙂

Det som är viktigt är hur hundens gener ser ut, inte så mycket vilken färg den själv har.

Fia9000
0

#12 Hur funkar det när man söker på genkoder på försäljningssidan? SkrattarÄr det bara att skriva i t.ex. "e S cw" i "Genotype Contains"? Eller måste man kolla igenom alla hundar?

*efterbliven*

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Dentaku
0

Jag minns inte om man kan söka på flera i Genotype contains eller om alla som innehåller något av dem kommer upp då.

Jag brukar bara ta "Show genotype" och leta själv.

Fia9000
0

#14 okej, får göra det då. :)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

KaiPon
0

Nu är jag sämst på Genetik och så (relativt ny på Furry Paws trots allt) men kollade snabbt igenom mina pommys och såg att min Shou verkade ha allt som ni nämnde..? Typ, kanske, sort of, möjligtvis? (Har seriöst ingen koll, men det verkar som det enligt mig. Rätta mig om jag har fel, snälla. Annars lär jag ju mig inte! 😉)

http://www.furry-paws.com/dog/index/1017291

Han är dock 97 dagar gammal så….

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

Fia9000
0

#16 Skulle du möjligtvis kunna tänka dig att låna ut honom till mig? Oskyldig Tiken som isf ska paras är dock bara 8 dagar ännu, så det är ifall du inte pensionerar honom direkt.

Vad jag kan se funkar han perfekt, men någon mer kunnig får gärna dubbelkolla!

/Sofia

- Bradley Will Simpson

KaiPon
0

#17 Kan låsa honom åt dig om du vill. 😃 Skulle ju vara kul om han kunde komma till användning för dig, haha. Bara att säga till mig sen när din tik är redo att paras.

Jag har heller ingen koll, som jag pekat ut, så någon annan får gärna säga bu eller bä om det som kanske vet mer haha.

Edit; Låste Shou för säkerhets skull. Låser upp honom när han ska paras, om han inte passar in eller om du hittar någon annan som passar bättre.

Fia9000
0

#18 Tack, det vore perfekt! Skrattar
Men som sagt får någon kunnig gärna dubbelkolla först Förlägen

/Sofia

- Bradley Will Simpson

Dentaku
0

#16 Shou har absolut möjlighet att producera enfärgade silvervalpar med Demi. 🙂 Det är ju inte garanterat men om ni gör ett försök så önskar jag er lycka till!

Fia9000
0

#20 Gud vad bra! Äntligen!! ^^

/Sofia

- Bradley Will Simpson

KaiPon
0

#20 Awesome! Då behåller jag Shou låst tills det är dags för valpning. Yay, Shou får vara kvar lite längre!

Blir kanske lite väl fäst vid mina hundar, men men, vad kan man göra? XD Han är dessutom döpt efter en av mina favorit sångare. :3

Fia9000
0

#22 Haha, känner igen mig i att man fäster sig vid sina hundar lite för mycket ibland, SPECIELLT om man döper dom efter favorit sångare! Skrattar (Nejdå, det har jag då aldrig gjort… Oskyldig)

/Sofia

- Bradley Will Simpson

KaiPon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag lyssnar alltid på denna låt (eller så spelas den i huvudet) när jag tar hand om lilla Shou. 😃 Den är så vacker! :')