Samarbete/ hjälp med generna
Hejsan!
Jag känner att jag behöver hjälp med generna då jag börjat avla mer seriöst och har ett mål på hundar med 24 HH och EEEE. Problemet just nu är att jag inte kan allt om generna som jag skulle behöva och känner att jag behöver någon som kan hjälpa mig med alla mina pittbulls. Finns det någon här inne som skulle kunna hjälpa mig?
Mind of a queen, heart of a warrior
Läs i tråden Good - excellent! Där försöker jag förklara så bra som möjligt. 🙂
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Jo jag läste det men fattar inte vilka gener som är vilka… Känner mig jätte trög just nu :/
Lägg upp en av dina hundar här då så kan jag förklara hur generna funkar för just den. 🙂
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
http://www.furry-paws.com/dog/index/1171568
Vad jag räknat sammanlagt så har hon 11 HH :)
Jag får det också till 11. 🙂
Sedan har hon hh på genpar 6 och 7, så på de genparen är det bäst om en hane man parar henne med har HH.
Är man petig så bryr man sig inte så mycket om hunden har Good eller Excellent när man ska avla utan försöker hitta den ideala partnern genom att gå i genom varje genpar för sig, från 1 till 24. Valparna kommer att ärva ett h eller H från varje förälder.
Vi kan kolla hur det skulle se ut om man parade dina hundar Britney och Anzu.
Britney:
HH Hh HH HH Hh hh hh HH Hh HH HH HH HH HH Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh HH HH
Anzu:
Hh Hh Hh HH hh hh Hh hh Hh hh HH Hh HH hh HH Hh HH Hh HH hh Hh Hh HH HH
På det första genparet har Britney HH och Anzu Hh. Det ser bra ut, det innebär att i genomsnitt 75% av valparna skulle få HH och 25% Hh(alla procenttal blir genomsnittliga). På andra genparet har Båda hundarna Hh. Då får 25% av valparna HH, 50% får Hh och 25% hh. Om vi hoppar till genpar 5 ser det inte lika bra ut, eftersom Britney har Hh där men Anzu hh. Då löper 75% av valparna risken att få hh där också, 25% får Hh. På genpar 6 har båda hundarna hh och alltså kommer valparna garanterat att få hh också.
Så kan man gå vidare och se om en parning man planerar har en chans att förbättra hälsan med sin avel. 🤓
Okey! Tack 😃
Okey! Tack 😃
Jag kan gärna ha ett samarbete med dig…. nu elr längre fram :) Så kan vi stötta varandra osv.
Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer
Skulle vi kunna ha nu? :D Skulle vara jätte kul :)
Absolut :) Det kan vi ha
Ett tips e att vänta med att avla med hundarna tills de kommit upp i level…över 10 blir valparna bättre men det går ju fort :) Min ena APBT hane e redan i Lvl 6 :D
Okey :D Fick precis en kull med pittbulls :) Har lite svårt att välja mellan två hanar då båda har 22 HH :) Skulle du kunna hjälpa mig? xD
aa, skulle jag absolut kunna….ge mig en länk till bägge hanarna :)
Jag skulle ta Puppy 2 den har gennen ccew vilket betyder att om man parar den med en annan som har samma gen elr silverfärad så e chansen stor att någon av valparna blir silver… du förstår mina hundar Electra och Mr.Muscle(speedy) bär på exakt samma gen och dom fick en valp med silver som jag behöll(hon heter Indra)
Och silver e ju en eftertraktad färg..därför skulle jag välja puppy 2 :)
Cecw skulle det stå sorry xD e lite trött!
Aha! Då sparar jag honom :)
Såg fel mina två hundar hade cchcw men så länge inte ett stort C står före som tex Cchcw så finns chansen för en silverfärgad valp men då måste även tiken ha en cw gen :)
Okey :)
#18 Även en hund som har Ccw kan lämna silver, den lämnar ju bara ett av de två färganlagen till sina valpar så i snitt hälften kommer få det dominanta C(rött) och hälften cw. Sedan måste naturligtvis de som får cw även få cw från sin andra förälder. 🙂
Tack då vet jag :)