Good - excellent?
Är det "dåligt" om hunden bara har good och inte excellent?
Det beror lite på. En hund som har Good har 1-2 hh i minst en av de 4 genpar x 6 som styr hälsostatusen för höfter, armbågar, ögon och öron.
Excellent betyder att hunden inte har något hh, medan Good kan innebära att hunden har alltifrån 1 till 8 hh beroende på hur de är placerade. För mig är en hund som har statusen Good men har den här genuppsättningen:
HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH hh hh
bättre än en Exellenthund som ser ut så här:
Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh
Men måste alltså avgöra från hund till hund och inte stirra sig blind på om den har Excellent eller Good, utan kolla exakt hur generna ser ut om man vill avgöra vad som är bäst.
En hund som är Good kan ju också se ut t ex så här i värsta fall:
HH hh HH HH hh HH HH hh HH HH hh HH HH hh HH HH hh HH HH hh HH HH hh HH
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH hh hh
Är det bäst?
Det bästa är naturligtvis om hunden inte har några hh alls, det vill säga 24 HH.
Det är det många uppfödare strävar efter i sin avel. Men eftersom en valp kommer att ärva en gen per genpar från sin pappa och en från sin mamma kommer föräldrar som har båda har Hh på samma genpar att ge hh till i snitt en fjärdedel av sina valpar, medan en hund som har hh på ett genpar bara kommer att ge valpar med Hh om man är noga och ser till att hunden man parar med har HH på samma genpar.
Det kan alltså vara enklare att hitta en lämplig partner till en hund som visserligen har Good men väldigt många HH än till en hund som har Excellent men väldigt många Hh.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Jag skriver ett långt inlägg så jag kan förklara ingående!
Durdanah är en hund jag precis sparat i en kull: http://www.furry-paws.com/dog/index/1230143
Hon har 17 HH, 0 hh och är alltså Excellent.
Hennes pappa Fakhir däremot var bara Good, han hade totalt 3 hh, 1 på ögongenparen och en på örongenerna och dessutom många Hh. Han var så bra i övrigt att jag valde att para honom med en tik, Haifa, som bara hade ett Hh och det var placerat på ett genpar där Fakhir hade HH. Alltså visste jag att ingen av valparna skulle få hh.
Så här såg det ut för varje hälsotyp:
Höfter:
Fakhir: HH Hh Hh Hh HH HhHaifa: HH HH HH HH HH HH
Armbågar:
Fakhir: HH HH Hh Hh HH HHHaifa: Hh HH HH HH HH HH
Ögon:
Fakhir: Hh HH HH HH HH hhHaifa: HH HH HH HH HH HH
Öron:
Fakhir: HH hh HH hh Hh HhHaifa: HH HH HH HH HH HH
http://www.furry-paws.com/dog/index/1234769 Hur ser det ut på mina hundar? här är en av dem. Blev medlem nyligen..
Snö har ju status Good på höfter och armbågar eftersom hon har hh i de genuppsättningarna(därför kommer hon också räknas som Good överlag). Eftersom hon dessutom har väldigt många Hh behövs en hane med många HH. Extra viktigt är det att hanen har bra gener på genpar 5, 6 och 12. De enda HH Snö har ligger på 9, 10, 11 och 15 och det är alltså de enda genpar man kan vara säker på att hennes valpar inte kommer att få hh.
Höfter:
Hh Hh Hh Hh hh hh
Armbågar:
Hh Hh HH HH HH hh
Ögon:
Hh Hh HH Hh Hh Hh
Öron:
Hh Hh Hh Hh Hh Hh
Exellent ger liten fördel i tävlingar med. :)
Dessutom har Snö ll i de gener som bestämmer kullstorlek. De kan vara L, la eller l där L är dominant över l och la och l är dominant över la. la ger stor kull, L medelstor kull och l liten kull. Det innebär:
lala - stor kull
Lla, LL, Ll - medelstor kull
lla, ll - liten kull
Snö kommer alltså att få en liten kull på 1-3 valpar. Vill man då vara säker på att kunna få en valp som är bättre än henne hälsomässigt blir det extra viktigt med en hane som kompletterar hennes brister, eftersom man som mest kommer att ha 3 valpar att välja mellan.
en helt annan fråga.. JAg är level 1 , hur levlar jag??
Så jag ville bara ha detta förtydligat ännu mer!
HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH Är det bästa?
Det ska helst inte vara några små h alls utan stora HH och allt ska vara HH ?
Det är det optimala, ja.
vad bra köpte två hundar med enbart stora H men de står ngn text innan H kan ni kolla om dem duger?:P
KK EE bb dd slsl atat Ssp mm rr TT cwcw gg uu LL spdspd spdspd HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH
Andra hunden
KK EmEm Bb dd slsl AyAy SS mm rr TT Ccw gg uu Lla stmcha chacha HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH HH
Är detta optimalt typ? vad är texten innan alla H? tack för att ni lägger ner er tid på att svara 🎈
Bokstäverna innan H bestämmer först vilken färg hunden har, sedan kommer LL respektive Lla som avgör att hunden föder mellanstora kullar(om det är en tik), sedan kommer hundens boosts - alltså vad hunden kan lämna för boosts vidare till sina valpar.
Allt mellan bokstav K och U bestämmer alltså färgen, L bestämmer kullstorlek, sedan kommer boosten som avgör i vilka stats valparna kan få extra höga siffror och sist hälsan.
#14 Men ser det ok ut? på deras genes asså? de är iallafall bara stora H känner mig trög gällande att fatta allt. Kan de vara något dåligt man ska undvika om man kollar på bokstäverna innan H? 🐶
Absolut, hälsomässigt är det så bra det kan bli!
Sedan är de medel vad gäller kullstorlek, det bästa är lala som ger stora kullar. Lla och LL ger medelstora kullar, ll och lla ger små. Det är också en sak som många tänker på när de avlar eftersom det är bra att ha många valpar att välja mellan.
Vad gäller boosten så är det många som inte bryr sig så mycket. Om man avlar för att ens hundar ska tävla i en viss sport vill man naturligtvis ha rätt boosts för den.
Färggenerna påverkar bara utseendet. När jag kollar snabbt på hundarna du köpt ser det ut som den första är isabellafärgad och den andra är blå?
Ja den ena e blue och den andra kommer jag inte riktigt håg men de är kanske isabella !
tack
Efter ett tag lär man sig se på genkombinationen vilken färg en hund har - särskilt om man tränar sig genom att spela Gene Genie. Men i början är det knepigt! 🙂