Hur lägger ni upp er kennel
Jag ser till att ha olika delmål
Slutmålet är givetvis att bli så bra som möjligt :)
Först och främst jobbar ju på att avla fram hundar som har EEEE, som sagt har mycket förändrats sen jag höll på sist och då fanns inte Hh (som jag läste om nu) så jag måste gå igenom alla mina hundar och ta bort de hundar i avel som har många h. Än så länge så har jag som mål att avla på hundar som har minst 2 E, men jag köper ju fortfarande in hundar från shoppen, så då känner jag att jag lika gärna kan avla på dem också.
En annan sak som är väldigt förändrad är att man är så beroende av att ens hundar ska ha de bra och prestera bra (och det är ju jättebra), därför har jag bestämt mig för att ta hand om alla mina hundar oavsett vilka gener de har. Först tänkte jag att jag bara skulle avla på hundar som har två E (som minst), men det blev väldigt dyrt i längden märkte jag En annan sak som också har förändrats är att man har betydligt mycket mindre pengar (det är ju också bra)
Så nu tänker jag att jag kommer fortsätta att köpa in hundar från pet shop tills mina första kullar blir tillräckligt gamla. (jag vill inte köpa in färdiga hundar, utan jag vill börja från början).
Jag kommer att avla minst en kull om dagen och när ungarna börjar bli stora för att flytta till kenneln så ska jag göra mig av med sämre hundar Och hoppas på de viset kunna sålla bort sämre hundar och behålla de bättre
När jag sedan kommit upp till att ha alla mina hundar till EEEE, så vill jag avla på stora kullar la (vilket jag även kommer ta hänsyn till i dagsläget, beroende på vad jag kommer att ha för avelsmaterial).
Sen hoppas jag även kunna föra dagbok om när mina hundar levlar up, och därmed kunna avla på hundar som levlar snabbare och sålla bort de som levlar långsamt.
Nackdelen med det är att jag verkligen måste logga in varje dag och spela, annars blir statistiken orättvis.
Vad gäller halsband, koppel, mat osv försöker jag köpa det billigaste och träna hunden efter att jag har satt på dem, men då viisste jag inte om det här med aptitude (som jag läste här nu) så jag kommer nog antagligen få resonera om där och träna hunden i de som den är bra i enligt (aptitude) och anpassa halsband och diverse saker utefteer det istället
Jag jobbar just nu med Schäfer, men tänker mig att hitta samarbetspartner så att man kanske kan få in andra raser sen också
Mitt ID är 1282400
Något du kanske vill ha koll på är att de två första kullarna en tik har är de som har högst kvalitet, så om du tänker ta en kull varje dag så kommer de senare kullarna vara sämre. Hundar levlar fortare om deras föräldrar har haft hög level när man tog kullen också, men det kan du ju börja tänka på när du har dina 4E 🙂
Ja just de ja, jag läste något om det
Men precis tror nog jag väntar till jag fått ihop EEEE hundar.
Nu har jag bestämt mig för att jag inte bara ville hålla mig till Schäfer, så blev några raser till. Med mina tre konton blir det ju 36hundar (som minst, tror jag kan ha ännu mer sen när ja kommer till lvl 15), och om jag räknar på kanske hälften så är de 18, så då kan jag ha ca 18 honor och ändå ta en kull per dag, men de behöver ju inte vara en kull av varje ras eller på varje konto :)
Får se hur jag lägger upp det, just nu är jag lite i exprmenteringstadiet :)
Experimentera på du! 😃