Några frågor
Jag har en fundering kring det här med tävlingar.
Kan man träna sin hund i fler sporter än en ?
Vad har ni för tankar kring det här med tävlingarna och vad de kostar,
Jag ska försöka förklara mitt problem
När jag går in på en hund och trycker på Compete
Så står det så här
Sport: Novice Herding (tex), sen står de procent här, vad betyder den ? Betyder det att när den kommer upp till 100 går den över till nästa level (Novice är väl den första ?)
Men hur ökar man den procenten `?
Entry fee (hur resonerar ni här, jag tänker att ju mer jag betalar, desto mer kommer jag att vinna (om jag vinner), men är de kanske bättre att betala mindre när man inte har en chans. Tänker att de tex är bättre att betala mer då man är högre upp i en level ?
Preference (Vad menas med detta, billigast eller dyrast vad ska man välja ?
Jag tänker att i en sport där de är många deltagare är de ju svårare att vinna, men om de är få deltagare så måste de ju vara lättare att vinna `?
Competion to enter (vad menas med det?)
Ja, om du köper "Definitive Double Training Guide" från FPP-shop eller är en trestjärning trainer.
Läs fördjupningen i steg två i beginers tutorial (finns översatt till svenska här) Det står poäng istället för procent, vilket kan vara lite förvirrande, men jag hoppas att det går att förstå i alla fall 🙂
Det är upp till dig själv att avgöra, vill du betala lite eller vinna mycket? Det låter logiskt att en tävling med färre deltagare är lättare att vinna, men det kan ju också vara så att det är få deltagare för att det är en dyr tävling med liten vinst? Prova dig fram och se vad du tycker fungerar bäst! 🙂
"Competitions to enter" är vad det står, alltså hur många tävlingar din hund ska vara med i.
Det var inte svar på alla frågor, men jag hoppas det var till lite hjälp i alla fall 🙂
Dubbelträning går också med en vanlig dog training pamphlet som du köper från spelare med trainer-konton, men bara t.o.m. dag 16 (trooor jag det är?). Dock är det sällan en fördel att göra det.
Jag tar aldrig hänsyn numera till anmälningsavgiften. Förut gjorde jag det, när den kunde vara väldigt oproportionelig i förhållande till vinsterna (x3 istället för som nu x10). Går alltid på bias/fewest entries, vare sig jag använder SEF eller anmäler för hand.
Så länge det finns tillräckligt med biased shows, anmäler jag aldrig några hundar i unbiased. Detta gäller även om det är fel bias jämfört med vad mina egna hundar och arenor är satta till, eller jag för ovanlighetens skull tävlar med unbiased hundar. Biased ger bättre utdelning i långa loppet, inklusive bättre hundar, enligt min erfarenhet.
Nu har jag haft highest i några dagar och nästa alla hundar har gått på en eller två levlar, men ska testa bias :)