Furry Paws iFokus

Furry Paws

Etikett: genetik
Läst 499 ggr
Mathce
0

Vart röd och inte svart ?

http://www.furry-paws.com/dog/index/399045

Den här är Roaned Red and White (Irish) with Black Sable
Varför är den inte svart Roaned ?

Den har genkod
kk EE Bb DD slsl Ayat sisp mm Rr tt Ccch

Är det för att den har R i kombination med kk, för andra röda jag har är K
Den har heller inget ee, och Den har C så de kan inte ligga på de lokuset heller ?

'

Mitchika
0

Jag blev nyfiken och pratade med en vän om det hela, som är mycket bättre insatt på FP-genetik än vad jag är. 🙂

Det är C:et i Ccch som gör att hunden är röd. Stort C i början innebär röd päls. ee överskrider allt svart i pälsen, det vill säga om hunden är KK, Kk eller KKbr och gör pälsen röd istället för svart.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Zamwyn
1

Det finns två sorters röd. Den ena är den recessiva röda som kräver ee och inte visar nånting svart alls, den andra är agouti(vildfärgs)-röd som tillåter svart i viss mån (som  masked, brindle, sable, grizzle och tan). Din hund har Ay som är sable, samt kk som krävs för att A-locus anlagen ska synas.

C ger inte rött i sig, utan avgör bara nyansen av rött som i grunden styrs av ee eller t.ex. at. C är omuterat och ger full röd färgstyrka, cch ger fawn/tan, ce cream och cw silver.

Mitchika
0

#2 Så otroligt bra förklarat! 👍

Även om jag fick läsa det tre gånger för att ta in det ordentligt.. Jag är alldeles för trött för Genetik just nu, men jag finner det oerhört intressant. 🤦‍♂️😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Zamwyn
1

#3 Tack så mkt, vad roligt att du tycker det! 😃

Ja, Genetik är jättespännande. Alldeles särskilt färggenetik.

Mathce
0

Suttit hela dagen med Border Collies Genetik idag, Tack för svaren, jag får nog läsa det lite nogrannare o morgon ;) 

Tack så jättemycket, visst är det kul.

Jag har hållt på mycket med färgavel på kaniner IRL och det var ocks grymt kul :)