Annons:
Etikettgenetik
Läst 4580 ggr
Bello_O
2014-03-07 10:14

Aptitude test

You attempt to complete an aptitude test for the litter but find you lack the training knowledge required to accurately assess each pup! At the end of it you do not trust your results. Perhaps if you had an Aptitude Testing Pamphlet you would have more success? Ja, så stod det när jag klickade på aptitude test på min valpkull. Vad menas det att jag ska göra?

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
Lexiia
2014-03-07 10:41
#1

Det finns ett test att köpa som heter Aptitude Testing Pamphlet, denna köper du igenom att lättast klicka på serch och väljer items for sale, skriver in Aptitude Testing Pamphlet och klickar serch.

När du har köpt denna lilla lapp klickar du på den valpkull som ska göra testet och använder den.


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


Inkanyezi
2014-03-07 10:42
#2

Jag vet ju inte vad du har "klickat på", men testet finns rätt väl beskrivet lite här och var, det är ju en gammal och ganska väl beprövad metod. Du kan läsa igenom den här webbsidan:
http://dogsittingbournemouth.wordpress.com/choosing-the-right-puppy-aptitude-test/

Det betyder alltså i praktiken att om du är uppfödare, så kan du inte göra testet själv, utan man tar hjälp av en KUNNIG person, som testar valparna.

Utfallet av testet beror väldigt mycket på personen som testar, så det är väldigt viktigt att det är en person som är van vid hundar, tycker om hundar, och som helst har gjort testet förr.

Hundar är också väldigt doftkänsliga, och testet kan falla ut helt olika beroende på personens lukt. Personen som testar bör ha naturlig lukt av människa. Det finns inget testmoment på lukt i det vanliga Volhardtestet, men ett par av momenten kan förryckas helt av parfymdoft.

Det finns också andra varianter av test, och utvärderingen kan vara olika. Så det hänger lite på precis vilket test det handlar om.

Lexiia
2014-03-07 10:47
#3

Hej #2 Det TS frågar efter är en grej till ett online hundspel (sim spel) men tack för infon 👍


~ Sajtadmin för Furry Paws ~


lollynonna
2014-03-08 22:30
#4

måste man göra det?vad är det bra för?man måste ju va på level 6:(

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

LuLeLo
2014-03-09 00:03
#5

#4, Nej, du måste inte göra det. Genom testet får man se vilka sporter hunden har störst fördelar i, och det kan vara bra att veta om du inte vet vilken valp som du ska behålla i kullen. 

Säg t.ex att du har en kull på 4 BC's. Alla har 16HH, runt 1-3hh och deras boosts är på användbara egenskaper. Dessutom ligger kullstorlekarna på lala. Alla är tikar. Men, när du gör aptitude-testet så kommer det fram att 3 av tikarna har fördelar i helt värdelösa sporter, som de inte alls har bra fördelar i. Den 4:e tiken däremot har fördel i vallning. Då väljer du följaktligen den 4:e tiken.

Tass Josephine

lollynonna
2014-03-09 08:33
#6

#5 jaha!tack! då fattar jag:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Ociosa
2014-03-09 20:22
#7

Jag får bars upp att man måste va på lever sex för att söka i item for sale :(

lollynonna
2014-03-09 20:23
#8

#7 jag med😭

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Ociosa
2014-03-09 20:26
#9

Vad händer med valparna om jag måste vänta?

Ociosa
2014-03-09 20:26
#10

Vad händer med valparna om jag måste vänta?

Zolah
2014-03-09 20:27
#11

inget särskilt vad jag upptäckt, apptitude visar vad valparna är bäst i för grenar osv

Lojs
2014-03-13 12:47
#12

Vad händer om man inte gör ett aptitude-test och behåller en av valparna?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Grodan
2014-03-13 15:51
#13

#12 Cool fråga. Det är nästan så vi måste testa.

Jag antar att man inte kan träna den i något, inte tävla med den och frågan är om den vill para sig…

Eller så händer ingenting… raden för Aptitude blir tom bara, men allt annat funkar bra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Alex
2014-03-13 15:57
#14

#12 Ingenting, mer än att man inte vet vilka sporter hunden har en naturlig fallenhet för.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Grodan
2014-03-13 16:10
#15

Men påverkar det något på träning o tävling?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sugar Mist
2014-03-13 16:17
#16

Det påverkar inte träning och tävling alls. Inte för fem öre. Man får helt enkelt veta vilka grenar hunden passar bäst för när hunden finns i din gård.

-

Grodan
2014-03-13 16:22
#17

hm… men alltså… det låter ju helknas

men alla gör det, det kanske inte går att sälja hundar som inte har A-testats


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alex
2014-03-13 17:05
#18

#17 Själva testet påverkar alltså inte, men har din hund exempelvis agility bland aptitude och har stats lämpliga för agility och herding så får hunden en fördel om den tränas och tävlas i agility. Men det har den oavsett om du gör testet eller inte (tror jag), skillnaden är att med ett test kan du SE vilka sporter hunden har en fördel i. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Grodan
2014-03-13 17:24
#19

#18 men kan jag inte se det ändå?

När jag väljer sport är ju de sporter hunden är mest lämpad för fetmarkerade och det är väl baserat på statsen, eller?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mitchika
2014-03-13 18:20
#20

Hur jag har uppfattat att Aptitude fungerar: 

WCH Mitch Mitchika's Vault Dweller, "Fallout", är 86 FP Days gammal och han har följande: 

Aptitude: Flyball, Pulling, Herding

Det är dom tre sporterna som Fallout kan göra bäst ifrån sig inom, inte baserat på stats utan baserat på hans Aptitude. Via Aptitude får han en extra fördel i dessa tre sporter utöver stats, Excellents och annat som påverkar. (Det jag huvudsakligen har märkt på hundar som tränas och tävlar i en sport som matchar dess Aptitudes är att dom lär sig träningen/grunderna för sporten snabbare) 

I min valpkull finns Puppy 4, som är 3 FP Days gammal och har följande: 

Aptitude: Aptitude cannot be tested until at least 4 FP Days of age

Och den kommer fortfarande inte att fyllas i såvida jag inte ordnar så att jag kan genomföra ett Aptitude Test på min kull. Väljer jag att inte göra ett det så får jag inte veta vad hans Aptitudes är förrän Puppy 4 är minst 6 FP Days gammal och lämnar sin mamma. 

Då har jag redan valt valpen och bestämt mig för att satsa på honom. Så visar hans Aptitudes att hans bästa sporter är något som inte alls passar hans övriga stats, dom som är mest lämpade för rasens stats och inte går ihop med hans boosts. Det blev lite av en miss. 

Visst kan han fortfarande bli en jättebra hund och även tränas i sporter som inte står bland hans Aptitudes, men det är inte dom absolut bästa förutsättningarna för valpen. 

Australian Cattle Dog har Agility, Intelligence, Speed och Stamina som major breed group stats. Det optimala för en valp av den rasen är att ha Aptitude för en sport som innefattar tre av dessa stats. Då har valpen bästa möjliga förutsättningar för träning, levlande och tävlingar. 

Men genom att inte köra Aptitude Test på valpkullen så får jag inte veta deras Aptitudes förrän valparna lämnar mamman och då har jag redan valt en valp. Då får jag göra det bästa av situationen och dom Aptitudes som det då blir. 

Om jag har blandat ihop saker och ting så får någon gärna rätta mig på den punkten, men det är så som jag har uppfattat det hela. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Grodan
2014-03-13 18:40
#21

Det låter korrekt… #20


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
2017-10-18 12:05
#22

Jag drar upp den här tråden igen

Jag ska göra mitt första aptitude på en kull, köpte ett test efter beskrivning i #1. Men när jag vill använda det får jag bara välja på mina vuxna hundar att träna i en sport nr. 2 vad det ser ut som?

(Kan man träna hundar i flera sporter än 1 med ett aptitude?)

Hur testar jag kullen??

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
2017-10-18 12:06
#23

Åh, insåg nu att det fanns två varianter…

Mvh Ellenfyrkant

Grodan
2017-10-18 14:41
#24

#23 Har du löst problemet?

Annars:

  1. man köper aptitude test och har i sin "inventory"
  2. på kullens sida, när de är 4 dagar gamla, klickar man på "Aptitude Test" och spelet hämtar automatiskt det test du köpt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: