Annons:
Etikettgenetik
Läst 632 ggr
Mathce
1/20/16, 7:07 PM

Kan någon hjälpa mig med ee, kk, cch ?

Jag jobbar med att få så rena genkoder som möjligt. Alltså inga anlag osv…

Så på mina border collie så bestämde jag för att ha en linje med bara cchcch (alltså fawn), då har jag bestämt att de ska ha ee, KK och sedan även lägga till brun bb och blå dd. 

Men nu blir jag konfundersam för

för att asa, at med flera ska synas krävs ju kk (därför valde jag KK). men mina hundar ska ändå ha aa sedan. 

Men nu när jag fått in bb på mina hundar så blir de fortfarande fawn och inte någon kul fawn brun färg. Varför ?
Vad måste de ha för att det bruna ska synas ? E ?

Som den här tex 
http://www.furry-paws.com/litter/pup/1295541/7974391
Men då blir den ju inte fawn, varför syns inte cch då ?

Kan ens cch synas tillsammans med brun och blå (förutom i sable, saddle osv)

Annons:
Lizelda
1/20/16, 7:08 PM
#1

Du blir inte klokare med gene-genie hjälpen?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Mathce
1/20/16, 7:20 PM
#2

Så här står det under Genegenie

KK ger solida svart päls 
kk gör så att asa, at osv syns

EE ger svart päls
ee ingen svart, enbart röd 
Då tolkar jag det som att om man vill att cch ska synas måste man ha ee
och om man vill att brun och blå ska synas måste man ha EE.
MEN !
Den här har fawn, men är ändå E, dock har den kk.
http://www.furry-paws.com/dog/index/2263834

Är det då så här att 
cch syns både på EE och ee hundar,
men tillsammans med EE måste de ha kk

cch syns på både KK och kk hundar, 
men tillsammans med kk måste de ha aa för att få rena fawn

bb/dd syns på både KK och kk hundar
bb/dd syns på EE hundar men INTE på ee hundar

Så då tänker jag så här, för att bb/dd ska synas måste jag ju ha EE
men om jag ska ha EE måste jag även ha kk för att cch ska synas, och då måste jag alltså ha sable, sadle också (fastän jag inte vill ha de) ?

Förlåt om ja låter luddig, men allt detta blir en enda röra i mitt huvud så ja vet knappt själv vad jag säger nu. 

Jag tänker mig då en genkod så här:
EE bb/dd kk cchcchh aa

Som den här (förutom merle)
http://www.furry-paws.com/litter/pup/1295722/7975596, men då blir den ju brun (och fawn syns inte heller, varför ?)

Mathce
1/20/16, 7:21 PM
#3

Haha nej, allt blir bara en enda röra i mitt huvud.. fattar inte varför de blir så rörigt, jag brukade vara bra på sånt här :)

Lizelda
1/20/16, 7:49 PM
#4

Jag har ingen koll på genkoderna, jag brukar slänga ihop några som ser roliga ut och hoppas på spännande färger xD Så kan tyvärr inte hjälpa men hoppas att någon annan kan det! :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Achatina
1/20/16, 8:12 PM
#5

Prova, denna om du inte blir klokare på FP's (fast några gener kan säkert vara spelspecifika).

Mathce
1/21/16, 9:01 AM
#6

Länken funkar inte ;(

Annons:
Achatina
1/21/16, 4:27 PM
#7

Den saknar ett : i http:// så skriv in det så funkar det :p

Zamwyn
1/23/16, 1:11 PM
#8

De blir fawn för att ee inte tillåter svart pigment. Så vill du ha choklad och blå m.fl. kan du inte ha ee-hundar utan måste satsa på E-. kk har inget att göra med huruvida fawn (eller röd/silver/cream) syns i sig, utan bara utbredningen/fördelningen av svart och rött pigment. En kk E- aa hund är svart utan sable/saddle etc som du inte vill ha, kk bb E- aa choklad osv.  Eller så kan du förstås köra KK E- om du vill ha dominantsvart, så spelar det ingen roll vad som finns på A-locus.  Kör du dessutom KK Ee kan du få både helsvarta (och blandfärger som choklad/blå) och helfärgade röda (samt blekningarna fawn, silver etc).

Mathce
1/24/16, 7:14 PM
#9

Tack för utförligt svar, men jag kan alltså aldrig få fawn brun tex, eller cream blå ?

Mathce
1/24/16, 7:45 PM
#10

Om jag fattat det rätt

Blå, Brun och Isabella måste ha EE för att synas ?

Fawn, Cream och Silver måste ha KK för att bli "rena", tillsammans med kk blir de sabel, saddel eller points (om de även har asa, ay eller at). Har de aa så blir hela hunden svart. 

En blå, brun eller isabella måste ha KK tillsammans med kk blir de även sabel osv..

Alltså kan man aldrig få fawn tillsammans med blå tex ?

Det jag kan komma fram till att rödfärgerna cch,ce och cw är en blekning. 
Tillsammans med ee (där blå, brun och isabella inte kan existrera) så bleks hela hunden
Tillsammans med kk (och at, asa eller ay) så bleks hela hunden till fawn, men den får alltså fläckar av svart också.

Så återigen kan man aldrig få tex en cream blå hund
Eftersom det skulle krävas en genkod som såg ut så här
KK (för att ta bort ay, asa, at)
EE (för att blå skulle existera)
kk eller ee för att bleka hunden. 
Alltså inte möjligt.

Zamwyn
1/24/16, 7:48 PM
#11

Det korta svaret är nej, tyvärr.

Chocolate, blue och isabella är blekning av svart pigment. Silver, fawn och cream är blekning av rött pigment. Så det närmaste du kan komma är att ha en hund med både röda och svarta partier som t.ex. sable, saddled, grizzle etc Då kan de röda partierna vara fawn och de svarta chocolate, eller cream/blue osv. 

En helfärgad/enfärgad hund (med eller utan vitteckning, det är inte relevant) har antingen rött eller svart pigment aktivt, den uttrycker inte både och samtidigt. Fenotypiskt skulle man väl kunna säga att brindle är en sorts blandfärg mellan svart/rött, men den fungerar genetiskt enligt samma principer också.

Mathce
1/24/16, 7:51 PM
#12

Men då har jag en annan fråga

Om man vill ha brun/blå eller isabella tillsammans med fawn/cream eller silver
måste man alltså ha denna genkod
kk EE bb/dd ay/asa/at cch/ce/cw

Det är inga konstigheter det är en 
fawn/cream eller silver hund med Sabel, Saddel eller tan points (i brun blått eller isabella)

Men då finns de två varianter
En som den här: 
http://www.furry-paws.com/dog/index/2237011
Den är alltså: Fawn with Chocolate Saddle
Och har genkod: kk EE bb Dd slsl asaasa SS mm rr tt cchcw

Och en som är som den här: 
http://www.furry-paws.com/dog/index/1947442
Den är alltså: Chocolate and White (Extreme Piebald) with Silver Points
och har genkod: kk Ee bb DD slsl atat swsw mm rr tt cwcw

De har samma genkod, små kk, stora E, blekning på A lokus och bleckning på C lokus.

Är det för att de har olika sorters blekning (antingen på A eller C lokus) som de blir så här (att den ena är brun och den andra är fawn), eller är de för att den ena är vit som de blir så? Eller är de för att de är olika raser ?

Mathce
1/24/16, 7:52 PM
#13

Nu svarade jag lite snabbare än jag trodde du skulle svara :) 

men den sista frågan kvarstår (även om jag svarat lite samma som du längst upp)

Annons:
Zamwyn
1/24/16, 8:09 PM
#14

Ingendera egentligen. En border collie med samma genotyp som schäfern ser ungefär lika ut. Den stora skillnaden här är att det svarta (blekt till chocolate) på schäfern är en sadel och grunden är fawn, medan det svarta (chocolateblekta) på border collien är hela hunden med bara rött pigment som points.

Mathce
1/25/16, 10:31 AM
#15

Ja men det beror de ju på vilken sorts blekning det är på A lokus ?

Zamwyn
1/25/16, 10:46 AM
#16

Nu förstår jag inte vad du menar, måste jag erkänna. Blekning av rött avgörs av C, inte A.

Upp till toppen
Annons: