Annons:
Etikettnybörjare
Läst 1427 ggr
Ellenfyrkant
9/20/17, 10:13 AM

Vad har ni för mål?

Hej!

Efter ett FP uppehåll på 3-4 år får jag medge att jag glömt typ Allt!
Jag har börjat nyligen igen. Jag minns att många satsar på 24 HH. Men vissa avlar bara på hundar strax innan de når 100, varför? Vad är fördelen med att avla på höga levlar?

I min situation just nu har några av mina hundar relativt bra HH men så har jag ett par stycken med ganska dåliga HH, men som verkar gå bra på tävlingar. Jag står i valet och kvalet om jag ska sälja de bästa tävlingahundarna pga hh, eller finns det andra infallsvinklar som gör det till ett bra alternativ att spara dem?

Hur avlar ni för att nå era mål? :D

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Horrorpops
9/20/17, 7:01 PM
#1

Ju bättre kvalitet och level på föräldradjuren desto bättre går det för valparna. Går du in på career så ser du deras multiplier, ju högre den är desto mer exp får hunden. Mitt mål är 24HH hundar i roliga färger med bra multiplier :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Ellenfyrkant
9/20/17, 10:06 PM
#2

#1 Hm.. Vad räknas som bra multiplier?

Mvh Ellenfyrkant

Urhasten
9/21/17, 10:33 AM
#3

Jag som är lite ny här och försöker få till någonting tänker så här: Bra hundar i sin helhet. Väljer dem mest flest excellent, flest HH, höga födselfärdigheter samt hur stora kullar dem kan lämna. Tänker inte överhuvudtaget på färgen, även om jag tycker det är roligare med lite varierat. Tänker att hunden ska passa både till tävling och avel. Så jag föder upp avkomman, tränar fram den, tävlar tills lvl 15 i alla fall och tänkte först då avla på de tikar jag fött upp. Men jag får nog se om lvl 15 "räcker" eftersom jag vill se förbättringar hos avkommorna både genetiskt och prestationsmässigt.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Urhasten
9/21/17, 10:35 AM
#4

#1 Så multipier bestämmer hur mycket XP hunden samlar på sig efter varje tävling?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Horrorpops
9/21/17, 4:05 PM
#5

#2 jag föredrar hundar med minst 1.400x multiplier, helst närmre 1.600x Storeboughts har 1.000x. #4 japp det stämmer. :) Om en store bought hund får 1000xp så får en hund med 1.400x multiplier 1400xp Om jag förstått det rätt vill säga :)

Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel

Wenniz
9/24/17, 2:33 PM
#6

Jag har två konton, just nu är jag aktivast på mitt minsta konto för att orka med att spela och lägga ned den tid jag vill på hundarna. Dessa hundar avlar jag fram för Agility, Vallning och Lydnad främst, alltså väljer jag avelsdjur efter vad för aptitude dom har främst, sedan strävar jag självklart mot hundar med EEEE men det kan vara en bit dit tack vare att avelsbasen är ganska liten hos de raser jag föder upp.

Färg intresserar mig inte, dock går jag efter FCI rasstandard hos raserna när det kommer till färger, dock har jag gjort undantag hos mina Shelties och Schipperkies. Jag undviker merle hos mina hundar då jag inte gillar färgen IRL.

Och såklart strävar jag efter en så hög multiplier som möjligt men detsamma där, det kommer ta ett tag att nå över 1,400x + eftersom som jag sa, mina raser har inte en så bred avelsbas och jag själv vill hålla ett lågt antal av hundar så det kommer ta ett tag att nå dit. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Annons:
Ellenfyrkant
10/14/17, 11:30 AM
#7

Jag förstår inte riktigt vad som påverkar vilka xp hunden får? Jag gjorde just en parning där kombinationen fick under 1000xp! :( Ärvs det rakt ner? Hur ökar man dem mellan generationerna?

Vad är det som är så bra med att vänta med att para till dag 100 som vissa gör?

Mvh Ellenfyrkant

Wenniz
10/14/17, 11:34 AM
#8

#7 Om du avlar på din hund vid dag 100, med bra level och ju färre gånger hunden är avlad på destå bättre XP får hunden. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Ellenfyrkant
10/14/17, 11:41 AM
#9

#8 Jag har läst att de första 2 gångerna ger bäst resultat, är det skillnad även på om det är gång 4 eller gång 15 hunden är avlad?

Så enda sättet att få bra xp är att använda en hund få gånger

Förstår inte hur folk har tålamod att vänta 😃 Vad är xp i sin tur bra för? Sorry för mina newbie frågor 😭

Mvh Ellenfyrkant

Urhasten
10/15/17, 2:00 PM
#10

Jag tycker att den här punkten i spelet är väldigt otydlig och ger ett bristande intryck i spelet. Jag förstår att tikar inte ska sönderavlas och att det kanske är en viss vits med att varje kull en tik får drar ned kullens xp (vilket jag uppfattar det som påverkar hur framgången i tävlingar ser ut). Men jag fattar inte varför det ska vara hemligt/dolt att man inte får veta "kvalitén på kommande kull"? Det måste väl finnas någon tabell eller en stapel/statistik som visar vad som gäller här hos varje tik. Exempelvis vid varje parning med tik försämras avkommorna med 10% av tikens arv.

Sedan tycker jag absolut att spelet är relativt kul, men det finns mycket som går att utveckla och förbättra.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Ellenfyrkant
9/23/18, 2:43 PM
#11

Nu är jag tillbaka igen efter ett knappt års uppehåll. Har just låst upp mina hundar och minns att jag började lägga ner mig i egenskaperna t.ex. intint intint.

Jag kommer ihåg att det var fördelaktigt att ha samma egenskap i par. Men är det även bättre att ha intx4 än typ intx2 & spd x2?

Tacksam för svar på mina fortsatta newbie frågor, haha

Mvh Ellenfyrkant

Upp till toppen
Annons: